keskiviikko 16. toukokuuta 2012

Tavarataloja: Karstadt





En ole sen enempää Karstadtin kuin minkään muun saksalaisen tavaratalon markkinoija, en saa tästä provisiota :-)

Nämä. tavaratalot ja kyltit lienevät kaikille Saksan kävijöille tuttuja, ympäri maan. Kun Karstadt vonna 2009 meni konkurssiin, povattiin yhden Saksan tunnetuimman yrityksen loppua. Tavarataloketjun perusti Rudolph Karstadt vuonna 1881. Tuolloin se oli yksi maan näkyvimpiä asioita. Koko idea perustaa tavaratalo oli tuolloin aivan järisyttävän uusi asia. Vasta vuosia myöhemmin Karstadt sai kilpailjoita, sellaisia kuten esimerkiksi H&M, C&A, tai elektroniikkaliikkeet Saturn ja Media Markt. Jo vuosia on keskusteltu yhdistymisestä suurimman kilpailijan Kaufhof-tavarataloketjun kanssa. Kaufhofin omistaa Metro-ketju, ja se ei enää neuvottele Kaufhofin myynnistä.



Miksi Karstadt alunperin menestyi? Sen periaate oli myydä tavara aina samaan hintaan, ilman hintaneuvotteluja, kuten ennen oli tapana.

Karlstadtin 20.000 työntekijää hengähtivät helpotuksesta, kun Nicolas Berggruen otti Karstadtin omistukseensa 2010. Uuden toimitusjohtajan Andrew Jenningsin yrittää nyt uudistaa ketjun 86 tavarataloa ja 26 urheiluliikettä. Vuonna 2011 liikevaihtoa oli 1,78 miljardia euroa. Huomattavan vähän – sanovat asiantuntijat!



Karstadtin kotipaikka on Essen ja firman hallitus on Hampurissa. Ensimmäinen kotipaikka oli Wismar Itämeren rannalla. 1977 ostettiin Neckermann Verstand AG ja siten Karstadtista tuli valtakunnan suurin. 1994 ostettiin Hertie-tavaratalot. 1999 yhtiö yhdistyi Quelle AG:n kanssa. Ja kuten niin usein ja kaikkialla, osakkeita omistavat myös monet muut nimekkäät firmat.



Ei ole vähäistä se, mitä olen vuosien varrella näistä edellämainituista yrityksistä yhdessä ja erikseen ostanut. Koko asiaa ei tullut edes ajatelleeksi Saksassa asuessa.



Varsin suosittuja ovat, oikeammin olivat, talven ja kesän loppuunmyynnit tammikuussa ja elokuussa ja kaikissa kaupoissa saman viikon ajan. Sesonkitavara myytiin pois, tilaa tehtiin uudelle tavaralle. Koska vuodenajat eivät meine tasan tarkasti kalenterin mukaan, tapahtui useinkin, että lähes uusi tavara myytiin edullisesti ennen kuin sesonki oli edes loppunut.



Quellen luetteloa painetaan kymmenen miljoonaa kappaletta ja Saksassa se löytyy joka kolmannesta taloudesta. Luettelossa on peräti 1.400 sivua! Se on maan johtava tavaraluettelo, ja saksalainen sanookin: „Katsotaan ensin, mitä Quellellä on.“ Ja senkin yrityksen perustaja ja johtaja oli nainen, Madeleine Schickedanz.

Vaan kaikella on elinkaarensa. Niin kommunismilla kuin Nokiallakin. Mikään ei ole niin varmaa kuin se, että kaikki muuttuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti